Blogginlägg
Nyheter
Pages
Archives
- oktober 2020
- augusti 2018
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- maj 2016
- mars 2016
- januari 2016
- september 2015
- augusti 2015
- maj 2015
- mars 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- september 2014
- augusti 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- januari 2014
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- mars 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augusti 2012
- juni 2012
Categories
- Blogg (66)
- Citat (6)
- Nyheter (38)
- Uncategorized (1)
Nej, jag gör inte fel…
Postat januari 21st, 2014 | Ingen kommentar »
Att ta emot feedback är en svår konst…
Hade problem med mitt bokföringssystem igår. Det krånglade och jag kontaktade supporten via deras chat för att felanmäla. Att ta feedback är aldrig lätt men lite förvånad blev jag när jag fick svaret: ”Okej, låter märkligt. Men detta är ingenting som vi känner till att det skulle vara några problem med.” Självklart förstod jag att det inte var något de kände till att de hade problem med, det var ju därför jag berättade det för dem. Som gammal testchef funderar jag på vad som hänt om testarna svarat ”Nej, det där är inget fel som vi har i vårt system”.
Nästa gång du får feedback av dina medarbetare kom då ihåg den enkla och användbara ”Feedbacktrappan”. Ta några steg högre upp, lyssna och försök förstå vad det är personen försöker berätta för dig. Att du lyssnar och förstår betyder ju inte nödvändigtvis att du håller med och att du kommer agera på feedbacken. Jag får frågan ibland varför vissa chefer lyckas med konsten att få bra feedback av sina medarbetare medan andra inte får veta någonting. Konsten att lyssna, det är det som skiljer dem åt.
Dare to listen!
/Malin Trossing
Leave a Reply