logo
FBrsslinkedin

Nej, jag gör inte fel…

Postat januari 21st, 2014 | Ingen kommentar »

Att ta emot feedback är en svår konst…

Hade problem med mitt bokföringssystem igår. Det krånglade och jag kontaktade supporten via deras chat för att felanmäla. Att ta feedback är aldrig lätt men lite förvånad blev jag när jag fick svaret: ”Okej, låter märkligt. Men detta är ingenting som vi känner till att det skulle vara några problem med.” Självklart förstod jag att det inte var något de kände till att de hade problem med, det var ju därför jag berättade det för dem. Som gammal testchef funderar jag på vad som hänt om testarna svarat ”Nej, det där är inget fel som vi har i vårt system”.

Nästa gång du får feedback av dina medarbetare kom då ihåg den enkla och användbara ”Feedbacktrappan”. Ta några steg högre upp, lyssna och försök förstå vad det är personen försöker berätta för dig. Att du lyssnar och förstår betyder ju inte nödvändigtvis att du håller med och att du kommer agera på feedbacken. Jag får frågan ibland varför vissa chefer lyckas med konsten att få bra feedback av sina medarbetare medan andra inte får veta någonting. Konsten att lyssna, det är det som skiljer dem åt.

Dare to listen!
/Malin Trossing

Leave a Reply

Malin i TV4 nyhetsmorgon

Läs om Malins senaste böcker

Malin är uppskattad som utbildare

Tidningen Chef

 Malin inspirerar via mail. Anmäl dig här!

kronikor1

Läs Malins ledarskapskrönikor här!

Tidningen Chef

Läs mer om eller köp böckerna här.

Tidningen Chef

Föreläsningar och handledning. Läs mer