logo
FBrsslinkedin

Snäll eller tydlig?

Postat september 9th, 2014 | Ingen kommentar »

Jag utbildar chefer och ledare och de vanligaste kommentarerna jag hör av dem är ”jag vill kunna leda utan att peka med hela handen”, ”jag vill vara en i gänget” och ”varför gör inte mina medarbetare som jag säger”…

… Allt fokus på motiverande och engagerande ledarskap de senaste åren har lett till att svenska chefer drömmer om att vara snälla och kompisar med sina medarbetare. Men att vara snäll som chef är inte samma sak som att vara en bra chef.

Snälla chefer:

1. …vågar inte ge ärlig feedback av rädsla för att medarbetaren skall bli ledsen eller arg. De tänker att det inte är snällt att göra någon upprörd. Detta leder till att dåliga beteenden får fortsätta och även kan smitta av sig till kollegorna.

  1. …undrar varför medarbetarna inte gör som de säger till dem. Men de vågar inte heller ställa krav och låta det få konsekvenser om medarbetaren inte gör det som man kommit överens om. Snälla chefer vill gärna vara omtyckta och att ställa krav är inte alltid uppskattat.

3. …gör allt som alla säger till dem. De läser alla mail. De går på alla möten. De fyller i alla rapporter. Precis som man ska. Om man är snäll. Men om man gör det så räcker inte ens tid till de viktiga sakerna. Som att se sina medarbetare och att tänka långsiktigt. Stressade chefer är sällan bra chefer.

Det intressanta är varför så många tror att motsatsen till snäll som chef är att vara elak. Jag möter ofta dessa reaktioner inledningsvis när jag pratar om chefen och snällfällan. Men det är helt fel tänkt. Motsatsen till att vara snäll i sitt ledarskap är istället att vara tydlig.

Tydliga chefer…

1. …ger den feedback som krävs för att få verksamheten att fungera bra. Det är snällt mot både medarbetaren, kollegorna och ledningen.

2. …låter det få konsekvenser när medarbetare inte håller saker som de har lovat. De vet också att konsekvenser inte främst handlar om löneavdrag och skriftliga varningar utan om små enkla saker som att ta eget ansvar för sitt slarviga agerande. Snällt mot sig själv som chef så man slipper bli en tjatmoster och snällt mot verksamheten för att saker blir gjorda i tid.

3. … prioritera bort det som är oviktigt och som inte tar oss närmare vårt mål. Den tid de vinner på att prioritera bort saker lägger de på viktiga saker som tar oss närmare vårt mål. Snällt mot alla.

Tydliga chefer är med andra ord snälla! Tänkvärt. Det får blir ämnet i min nästa ledarskapsbok…

Dare to be clear!

//Malin Trossing

Blogginlägget har tidigare publicerats på Kontentans blogg. Lägger ut det här med anledning av att min senaste bok är på väg med lastbil från tryckeriet just nu.

Leave a Reply

Malin i TV4 nyhetsmorgon

Läs om Malins senaste böcker

Malin är uppskattad som utbildare

Tidningen Chef

 Malin inspirerar via mail. Anmäl dig här!

kronikor1

Läs Malins ledarskapskrönikor här!

Tidningen Chef

Läs mer om eller köp böckerna här.

Tidningen Chef

Föreläsningar och handledning. Läs mer