Blogginlägg
Nyheter
Pages
Archives
- oktober 2020
- augusti 2018
- oktober 2016
- september 2016
- augusti 2016
- maj 2016
- mars 2016
- januari 2016
- september 2015
- augusti 2015
- maj 2015
- mars 2015
- februari 2015
- januari 2015
- december 2014
- september 2014
- augusti 2014
- juni 2014
- maj 2014
- april 2014
- mars 2014
- februari 2014
- januari 2014
- november 2013
- oktober 2013
- september 2013
- augusti 2013
- juni 2013
- maj 2013
- april 2013
- mars 2013
- februari 2013
- januari 2013
- december 2012
- november 2012
- oktober 2012
- september 2012
- augusti 2012
- juni 2012
Categories
- Blogg (66)
- Citat (6)
- Nyheter (38)
- Uncategorized (1)
Snäll eller tydlig?
Postat september 9th, 2014 | Ingen kommentar »
Jag utbildar chefer och ledare och de vanligaste kommentarerna jag hör av dem är ”jag vill kunna leda utan att peka med hela handen”, ”jag vill vara en i gänget” och ”varför gör inte mina medarbetare som jag säger”…
… Allt fokus på motiverande och engagerande ledarskap de senaste åren har lett till att svenska chefer drömmer om att vara snälla och kompisar med sina medarbetare. Men att vara snäll som chef är inte samma sak som att vara en bra chef.
Snälla chefer:
1. …vågar inte ge ärlig feedback av rädsla för att medarbetaren skall bli ledsen eller arg. De tänker att det inte är snällt att göra någon upprörd. Detta leder till att dåliga beteenden får fortsätta och även kan smitta av sig till kollegorna.
- …undrar varför medarbetarna inte gör som de säger till dem. Men de vågar inte heller ställa krav och låta det få konsekvenser om medarbetaren inte gör det som man kommit överens om. Snälla chefer vill gärna vara omtyckta och att ställa krav är inte alltid uppskattat.
3. …gör allt som alla säger till dem. De läser alla mail. De går på alla möten. De fyller i alla rapporter. Precis som man ska. Om man är snäll. Men om man gör det så räcker inte ens tid till de viktiga sakerna. Som att se sina medarbetare och att tänka långsiktigt. Stressade chefer är sällan bra chefer.
Det intressanta är varför så många tror att motsatsen till snäll som chef är att vara elak. Jag möter ofta dessa reaktioner inledningsvis när jag pratar om chefen och snällfällan. Men det är helt fel tänkt. Motsatsen till att vara snäll i sitt ledarskap är istället att vara tydlig.
Tydliga chefer…
1. …ger den feedback som krävs för att få verksamheten att fungera bra. Det är snällt mot både medarbetaren, kollegorna och ledningen.
2. …låter det få konsekvenser när medarbetare inte håller saker som de har lovat. De vet också att konsekvenser inte främst handlar om löneavdrag och skriftliga varningar utan om små enkla saker som att ta eget ansvar för sitt slarviga agerande. Snällt mot sig själv som chef så man slipper bli en tjatmoster och snällt mot verksamheten för att saker blir gjorda i tid.
3. … prioritera bort det som är oviktigt och som inte tar oss närmare vårt mål. Den tid de vinner på att prioritera bort saker lägger de på viktiga saker som tar oss närmare vårt mål. Snällt mot alla.
Tydliga chefer är med andra ord snälla! Tänkvärt. Det får blir ämnet i min nästa ledarskapsbok…
Dare to be clear!
//Malin Trossing
Blogginlägget har tidigare publicerats på Kontentans blogg. Lägger ut det här med anledning av att min senaste bok är på väg med lastbil från tryckeriet just nu.
Leave a Reply